Verhaaltje 2 - Reisverslag uit Tai Po, Hong Kong van Susan Wolthuis - WaarBenJij.nu Verhaaltje 2 - Reisverslag uit Tai Po, Hong Kong van Susan Wolthuis - WaarBenJij.nu

Verhaaltje 2

Door: Susan Wolthuis

Blijf op de hoogte en volg Susan

20 Januari 2014 | Hong Kong, Tai Po

Weer een week overleeft. Ik geloof niet dat ik ooit nog naar huis wil. Hong Kong heeft alles wat mijn hartje begeaart. Een familie aan exchange studenten, de drukte van de stad met het bruisende uitgaansleven, de rust van de bergen waar je eindeloos in kan verdwalen, de zon, de stranden (ben ik alleen nog niet geweest ha) en veel te lekker eten. Minpuntje is dat niemand verwarming heeft omdat het hier maar twee maanden koud is en dat is nu. Gelukkig vinden de HongKongers het altijd nodig om de airco 24/7 aan te hebben, dus is het ongeveer 13 graden als ik in mijn slaapkamer of in college zit terwijl het buiten rond de 20 is. Daarom heb ik van mijn roommate een, tsja wat zal ik het noemen.. Opplak kussentje met deeltjes er in, die opwarmen als ze in aanraking met zuurstof komen ofzo. Dus ik slaap nu met allemaal opplaksels en fleecedekens. Mijn roommate haar naam is overigens 'Apple'. Chinezen mogen hun eigen Engelstalige naam kiezen dus komen er nogal wat bijzondere variaties voorbij. Het is de normaalste zaal van de wereld als je Chocolate, Echo of Fish heet. Een van mijn docenten heet Mr. Iceman. Die kan ik alleen daarom al nooit serieus nemen. Maar mijn colleges zijn best interessant en heb wel het idee dat ik ook echt iets leer. Behalve dat de PowerPoint soms in het Kantonees is, is het best te volgen. Het zijn vooral veel praktische opdrachten en essays die ik moet schrijven. Heb geloof ik maar voor een vak een tentamen en ben niet bang om die te falen. Chinezen daarentegen zijn keiharde werkers. Die werken gerust door tot een uurtje of drie 's nachts om vervolgens om zeven uur 's ochtends weer op te staan om verder te studeren. Een van mijn docenten vertelde me dat hij maar vier uur per nacht slaapt zodat hij naast lesgeven ook kan studeren. Hij heeft al drie studies afgerond en is professor doctor in van alles. De bibliotheek op de campus is daarom ook 24/7 open, hoewel als ik daar binnen kom er meer mensen liggen te slapen dan te studeren. Geen wonder als je zo weinig slaapt. Maar blijkbaar is de druk heel hoog en hebben maar weinig mensen een kans op studeren en een baan dus zijn groupmeetings rond middernacht hier heel gewoon.

Voor de rest ben ik gewoon het campus leven aan het leven. De campus is ongeveer een uurtje vanaf de stad met de skyscrapers en dat is fijn want hier in de bergen kan je ademen, maar super onhandig als je op stap wil. De taxi naar huis kost gelukkig maar 12 euro en als je dat split met zijn vijven kost het een drol. Op de campus is het verder heel relaxt. Mijn kamer is ongeveer 3 x 5 meter en die deel ik met Apple. Het is een budgetroom dus zou er eigenlijk nog een derde roommate bijkomen maar die is nooit op komen dagen. Prima dus. Apple gaat meestal op donderdag naar huishuis en komt 's maandag weer terug dus heb nog best wat privacy in mijn mini kamer. De rest van mijn flatmates zijn allemaal bang voor me omdat ik zo mooi ben heb ik mij laten vertellen. Dus er is niemand die me groet of een gesprek aanknoopt. Ben wel uitgenodigd om chinees nieuwjaar te vieren met mijn 'floor' dus ik hoop dan wat vrienden te maken en wat cultuur te snuiven. Maar er zijn hier in totaal vier 'halls' waar het krioelt van de studenten, dus potentiële vrienden en activiteiten genoeg. Helaas kost alles geld en is Hong Kong ziekelijk duur dus ben ik genoodzaakt om het stereotype, gierige Hollander na te leven. Donaties zijn welkom op rekeningnr 8717658 tav S. Wolthuis.

Ten slotte vind ik het allemaal wel even prima om even in mijn uppie te leven. Ik mis op het moment eigenlijk niks of niemand uit Nederland (behalve toastjes met kaas en rode wijn). Alle exchange studenten komen hier met hetzelfde doel om te reizen, mensen te ontmoeten en de wereld te ontdekken (En een beetje te studeren). De sfeer is dus vrijwel altijd gemoedelijk en iedereen is in voor alles. Ik vind het heerlijk om 's ochtends met mijn veel te grote Caramel late (of een van de vele andere koffie mogelijkheden) te strunen richting een plekje in de zon om daar vervolgens te 'studeren' of te lunchen met iedereen en niemand. Elke woensdag probeer ik te hiken dus zit ik ergens hoog in de bergen, we gaan minstens elke vrijdag op stap, zondag gezamenlijk koken en elke dag doe ik een half uur durende workout. En dan na een biertje te veel om een uur of 12 naar bed om de volgende dag weer naar college te gaan. Dat is nu een beetje mijn routine. Mochten er verzoekjes zijn om te bellen, facetimen, mailen whatsoever, het is hier zeven uur eerder dan bij jullie, dus graag bellen rond 16:00 Nederlandse tijd, vlak voordat ik naar bed ga.

Dat was het wel weer geloof ik.

Liefs,

So San

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Tai Po

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2014

Verhaaltje 5

17 Februari 2014

Verhaaltje 4

02 Februari 2014

Verhaaltje 3

20 Januari 2014

Verhaaltje 2

12 Januari 2014

Verhaaltje 1
Susan

Actief sinds 08 Jan. 2014
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 5719

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: